De ontmoetingen achteraf

De “Ontmoetingen achteraf” (Les bords de scène) brengen, na afloop van de voorstelling, de kunstenaar tot bij de toeschouwer. Een bijzonder moment waarop beide partijen hun beleving en ervaringen uitwisselen om hun respectievelijke werelden te verruimen. De toeschouwer diept zijn inzicht uit in wat hij net heeft gezien en de kunstenaar vertelt meer over het creatieproces en krijgt inzicht in hoe zijn werk door het publiek wordt onthaald.

Deze ontmoetingen, die plaatsvinden na tal van voorstellingen, zijn voor iedereen toegankelijk. Ze worden geleid door vakmensen uit de podiumkunsten met een bijzondere kijk op de voorstellingen in kwestie.

Sinds dit seizoen zijn, in samenwerking met het mediaweb La Pointe, podcasts (in het Frans) van de meeste van deze bijeenkomsten hieronder beschikbaar.

Agen­da van deze ont­moetin­gen in het seizoen 23 – 24

25.04.24 > Up Close! - Cie Michèle Noiret
26.04.24 > Soleil Constant - Louise Baduel

De ver­ant­wo­ordelijken voor 
kun­st­be­mid­del­ing van het seizoen 22 – 23

Edith Bertholet
Na haar opleiding aan het INSAS was Edith Bertholet regieassistente voor verschillende artistieke producties. Daarnaast was ze gedurende 7 jaar dramaturge/adjunct-directeur van het Théâtre de Liège. Momenteel is zij directeur van Point Culture.
Philippe Couture
Philippe Couture is actief als cultureel journalist zowel in Québec als in België. Hij is tevens actief lid van het web-medium La Pointe dat een smeltkroes vormt van kunst, cultuur en maatschappij. Hij is de coördinator van de reeks interviews en podcasts in de marge van de “Ontmoetingen achteraf” van het seizoen 22-23 in Les Brigittines, die online beschikbaar zijn.
Oonagh Duckworth
De voormalige danseres en huidige producente en cultureel journaliste, Oonagh Duckworth werkt reeds vele jaren samen met Les Brigittines. Ze lag aan de oorsprong van het Bal Moderne en begeleidde verschillende dansgezelschappen. Ze staat aan het hoofd van de Springback Academy.
Steven De Belder
Steven De Belder werkte als onderzoeker voor het departement wetenschappen van het theater van de Antwerpse universiteit. Sinds 2003 is hij algemeen coördinator van de school voor hedendaagse dans, PARTS. Hij leidt geregeld ontmoetingen voor de Munt, de Opera Ballet Vlaanderen, het Concertgebouw en andere cultuurhuizen.
Flore Herman
Flore Herman is facilitator, dramaturge en op artistiek en creatief vlak van alle markten thuis. Ze studeerde aan het EHESS (Parijs) en volgde vervolgens Menswetenschappen en Podiumkunsten aan de ULB. Ze werkt mee aan projecten van artistieke en sociaal-artistieke performances in de Brusselse openbare ruimte of elders. In het kader van deze projecten wordt de performance gezien als een manier van ontmoeting en sociale gerechtigheid. Momenteel is zij lid van Bodies of knowledge, een alternatieve nomadenklas geleid door Sarah Vanhee, in samenwerking met Joana B.Polge en Damla Ekin Tokel.