• 21.05.2023 18:00—20:00
  • 22—26.05.2023 18:00—22:00
Kapel, +/- 45’

Ramal­lah-New York
Ara­bisch, Engels → FRNL

per­for­matieve installatie

Met het project May amnesia never kiss us on the mouth verzamelden kunstenaars Basel Abbas en Ruanne Abou-Rahme de afgelopen tien jaar online opnames van mensen die zingen en dansen op openbare plekken in Irak, Palestina, Syrië en Jemen. De beelden laten protestacties zien, mensen die hun grondrecht of plek opeisen, of getuigenissen van ontheemding. Vanuit dit onderzoek creëerden de kunstenaars een performatieve video-installatie – Only sounds that tremble through us – waarin dit archief een dialoog aangaat met in Ramallah wonende dansers en muzikanten. Het resultaat is een overweldigend landschap waarin stemmen, poëzie en bewegingen circuleren tussen de vier hoeken van de Brigittinenkapel. De scenografie verhindert dat alle beelden in hun totaliteit zichtbaar zijn: ze vallen uiteen, stoten op muren, verspreiden zich als een gedwongen diaspora. Ze zinspelen op iets dat niet gereconstrueerd kan worden, net als de uiteen gespatte woorden van een poëtische zin. Nu voor het eerst gepresenteerd in een theater, etaleert Only sounds that tremble through us zijn volledige performatieve zeggingskracht: via liederen en dans komen verschillende ontheemde gemeenschappen in opstand tegen hun vernietiging en claimen ze trots het gebruik van poëtische taal als vorm van verzet.

Pre­sen­tatie :
Kun­sten­fes­ti­valde­sarts, Les Brigittines
Een project van :
Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme
Het werk bevat nieuwe per­for­mances gecreëerd door de arti­esten met performers :
Rima Baran­si, Haykal, Jul­mud en Makimakkuk
Mede in opdracht van :
The Muse­um of Mod­ern Art et Dia Art Foun­da­tion, New York
Foto :
© Jonathan Muzikar