• 05.03.2020 20:45
  • 06+07.03.2020 20:30
Kapel, 60’

Ont­moet­ing met de arti­esten na de voorstelling op 06.03

Le Conte des contes is een Russische animatiefilm uit 1979, van Youri Norstein. De film is geïnspireerd op een traditioneel wiegenlied en is opgevat als het geheugen zelf, als de structurele textuur van ons bewustzijn.

Choreografe Karin Ponties liet zich op haar beurt inspireren door deze beelden waarvan ze zegt dat ze er een tiental jaar geleden door werd geraakt. In Lichens legt Ponties de chaos en diversiteit bloot door uiteenlopende stukken bij elkaar te brengen en de magie te verstoppen in de details. In de animatiefilm net zoals in het onderzoek van de choreografe zijn de tegenstellingen in de realiteit die worden opgeroepen door de montage of door metamorfoses de vectoren van de poëtische emotie.

Dit stuk voor zes dansers is opgevat als een spiegel van de mens van de 21e eeuw, een verstrooide mens die slaaf is van de overmaat aan beelden en woorden. Een mens die noch de ruimte noch de tijd heeft om vorm te geven aan zijn eigen verbeelding.
Wat als de poëtische daad een daad van weerstand is tegen deze onderdrukking?

Chore­ografie :
Karine Pon­ties
Per­for­mance :
Ares D’Angelo, Eric Domeneghet­ty, Vera Gor­bache­va, Lies­beth Kiebooms, Nil­da Mar­tinez, Jaro Vinarsky
Artistieke lei­d­ing, licht, dramaturgie :
Guil­laume Tou­s­saint Fromentin
Artistiek advies, techniek :
Quentin Simon
Muzikale com­posi­tie :
David Mon­ceau
Kos­tu­ums :
Gaëlle Mar­ras
Pro­duc­tie :
Dame de Pic / Cie Karine Ponties
Copro­duc­tie :
Théâtre Jean Vilar de Vit­ry-sur-Seine, Les Brigit­tines, Théâtre Vic­tor Hugo de Bag­neux, Charleroi Danse, La Coop asbl, Shel­ter Prod
Met de ste­un van :
Théâtre des Doms, Scènes&Cinés, Can­go, Départe­ment du Val-de-Marne, taxshel​ter​.be, ING, de tax-shel­ter du gou­verne­ment fédéral belge, Wal­lonie Brux­elles International
Dame de Pic/​Cie Karine Pon­ties wordt gesub­si­dieerd door :
de Ministère de la Cul­ture de la Fédération Wallonie-Bruxelles
Admin­is­tratieve residentie :
Théâtre Nation­al de la Fédéra­tion Wallonie-Bruxelles
Foto’s :
Gre­gori Maiofis — Adver­si­ty Makes Strange Bed­fel­lows, Andrea Messana