"ONS HART KLOPT ELDERS"


Ons hart klopt elders. In Poddema, in de steppe van de kinderjaren in Combray, aan de oever van de Sirte. Ons hart klopt voor de ogen van Anna Karenina, voor het lot van De Mijn (Germinal). Het klopt voor Hamlet, voor Lol V. Stein, voor Sailor en Lula...

Ons hart klopt elders. In de zoektocht naar een zinvolle wereld zoals we die zien in onze dromen, onze verbeelding, onze creaties, onze heimelijke aansporingen tot iets wat onszelf overstijgt en ons opnieuw vrij spel geeft. Welke droombeelden zijn er nu veelbelovender dan deze die via kunst tot stand worden gebracht en worden gedeeld? Beelden, muziek, fictie,...ons verlangen naar verwondering kan niet op een meer diverse en open manier worden ingevuld.

Choreografen en regisseurs werken met het levende aspect van het menselijk lichaam, met de ademhaling, met de stemming van dansers... Met hun creaties kunnen ze echter ook het letterlijke overstijgen en de andere kant laten zien waarbij ze de normen omgooien en ons uit balans brengen. Het zijn geboren ontregelaars.

Hun voorstellingen, met een vaak kritische en beeldrijke dimensie, zijn ook een en al emotie en vaak beklijvend. Elke stap naar de verbeelding gaat gepaard met een vleugje dubbelzinnigheid of humor die er paradoxaal genoeg de samenhang van lijkt te bevestigen. De schoonheid kan tot leven komen en net als het verlangen ons hart sneller doen kloppen.

Patrick Bonté
Algemeen en artistiek directeur



Het Brigittines International Festival zet in op een rit langsheen diverse podiumvormen: ongewone talen en universums, bijzondere vormen.

Het Festival brengt voorstellingen samen rond een bepaald idee, voorstellingen die kaderen in een bepaalde filosofie of die een zeker droombeeld delen. Door de jaren heen nam dans een steeds belangrijkere plaats in op het Festival, ongetwijfeld omdat dansvormen een grote vrijheid en creativiteit toelaten.

Elk jaar kadert het Festival in een ander thema, een nieuwe centrale vraag duwt de blik van de toeschouwer telkens weer een andere richting uit: hij krijgt verbanden, gevoelspaden, lectuurpistes aangereikt. Op basis van zijn eigen indrukken en inzichten kan hij zelf verbanden leggen tussen voorstellingen met een heel ander register, die toch rond een gelijkaardig thema zijn opgebouwd.


* cover foto : © Inka & Niclas - Family Portraits III, 2015