• 12—30.09, 01—31.10, 01—30.11, 01—31.12.2020, 01—31.01, 01—19.02.2021
Les Brigittines

Op de ramen van Les Brigittines

The Glass Menagerie brengt fotografisch werk samen van Despina Spyrou en VASKOS, en is voor het eerst te zien in Brussel. Net zoals in het gelijknamige stuk van Tennessee Williams, vertrekt de tentoonstelling vanuit een versmelting van werkelijkheid en fictie doorheen kunst en de creatieve en niet noodzakelijk realistische weergave van de waarheid.

Despina Spyrou (geboren in Athene in 1979) fotografeert non stop haar dagelijkse leven en haar vrienden. Zij deelt het standpunt van Susan Sontag’s die zegt dat “een foto nemen van iemand eigenlijk een manier is om deel uit te maken van zijn sterfelijkheid, zijn kwetsbaarheid en zijn veranderlijkheid”. Haar foto’s (en hun titels) worden op groot formaat afgedrukt en benadrukken zo nog meer de harde realiteit van het onderwerp: of dat nu het naakte lichaam is van een vrouw in een vensterbank van een dakvenster van een oud hotel ergens in Ierland (Ariane, 2014) of damesondergoed dat hangt te drogen aan het venster van een schaars verlichte flat in Brooklyn (Bra, 2011). Deze al dan niet geënsceneerde foto’s zijn in essentie realistische weergaven. Maar tegelijkertijd gaat er een zekere betovering van uit, iets dromerigs. Deze niet realistische interpretatie van de realiteit roept de onvatbaarheid op van onze levens, en resulteert in afbeeldingen die de ware grootte overstijgen.

De foto’s van VASKOS (Atheens duo gevormd door VASsilis Noulas en KOStas Tzimoulis, sinds 2014) behoren tot een digitaal bewerkte fotoreeks. Voor deze reeks werden twee foto’s samengevoegd: een van de twee fotografen poseert terwijl de ander het fototoestel hanteert, en vervolgens wisselen ze de rollen om. De foto’s zijn genomen op plaatsen waar ze hebben gewoond, hetzij kort, hetzij voor een langere periode: appartementen van vrienden, hun appartement in Exarchia (Birds on the purge, 2014) of hotelkamers (Goodbye, 2015). Het theatrale spel van de dualiteit en het spiegeleffect kadert in de idee van een “home-workshop” (home labo), de “home-studio”: “een huis, een thuis die constant verandert en overgaat van vertrouwd naar vreemd, van vreemd naar vertrouwd, telkens en telkens weer” aldus de fotografen. Deze ludieke transformatie confronteert de toeschouwer met hybride huiselijke ruimten en verwarrende tableaus vivants.

Alle werken van deze tentoonstelling transformeren en overstijgen de realiteit binnen een gesloten kader, waarbij nieuwe werelden worden gecreëerd op de grens van het reële en de verbeelding. Ze laten ons “de waarheid zien achter het vermakelijke masker van de illusie”, en roepen onze eigen “Glass menageries” op.


Despina Spyrou (geboren in Athene in 1979) is freelance fotografe en woont afwisselend in Athene en in Brussel. Ze behaalde haar diploma aan de FOCUS School of Photography and Visual Arts van Athene en werkte onder meer samen met het Onassis Cultural Centre, het New Museum of Acropolis en Hellenic Festival (Athene). Ze werkte mee als filmfotografe aan de films Attenberg (2010) en The Capsule (2012), van regisseur Athina Rachel Tsangari, Before Midnight van Richard Linklater en The Lobster (2014) van Yorgos Lanthimos. Het is voor het eerst dat haar werk te zien is in België.

www.despinaspyrou.gr

VASKOS (naam samengesteld uit de twee eerste letters van de namen van de oprichters) is een artistiek duo dat in 2014 werd opgericht door Vassilis Noulas en Kostas Tzimoulis. Het duo exploreert met verschillende media zoals performance, fotografie, tekening, video en keramiek en stelde hun werk voor in verschillende vormen: lecture-performances, tentoonstellingen en publicaties in verschillende ruimten, appartementen, kraakpanden, galerieën of ruimten die ze zelf creëerden. Het is hun eerste tentoonstelling in België.

https://vaskosproject.wordpres.com
www.novamelancholia.gr
http://kostastzimoulis.wordpress.com/

Com­mis­saire d’exposition :
Yanis Ste­fanou
Pho­to :
Despina Spy­rou