• 01.12.2018 19:00
Mezzo, 70'’

The­ater — in het Frans, boven­titeld in het Engels 
Bel­gis­che Première

Work­ing Title Festival

Behalve theatermaker en choreograaf is Eric Arnal-Burtschy sinds enkele jaren ook geëngageerd in het Franse leger en participeerde hij in verschillende militaire operaties in de Sahel. In zijn semi-autobiografische monoloog Why We Fight verweeft hij zijn eigen geschiedenis met historische referenties, verhalen en dagboekfragmenten van anderen om te onderzoeken wat ieder van ons ertoe kan bewegen zich te engageren. Waarvoor vechten wij?

De titel van de voorstelling is ontleend aan een reeks propagandafilms die aan de Amerikaanse bevolking het waarom moesten uitleggen van de inmenging van de VS in de Tweede Wereldoorlog. Arnal-Burtschy vraagt zich af wat de betekenis van Why we fight vandaag kan zijn. Een persoonlijk en brandend actueel relaas.

Eric Arnal-Burtschy behaalde een masterdiploma in Europese studies voor hij overstapte naar de podium- en beeldende kunsten. Met Lyllie Rouvière creëerde hij Bouncing Universe in a Bulk, een tweeluik over het universum en het oneindige, en met Clara Fugey Ciguë, een solo over onze relatie tot vrijheid en eenzaamheid. Zijn creatie Deep are the Woodsis een immersieve installatie waarin het licht de vertolker is. Hij is nog steeds geïnteresseerd in diplomatieke en strategische kwesties, en is reserveofficier in het Franse leger.

Cre­atie, performance :
Eric Arnal-Burtschy
Kri­tis­che oog :
Nadège Sel­l­i­er
Stem coach :
Fabi­enne Seveillac
Dra­matur­gisch advies :
Kristin Rog­ghe, Sara Vanderieck
Met dank aan :
Adama Tra­oré, Arnaud Dupuy de la Grand’Rive, Bara Srp­ko­va, Camille Tau­v­el, Cédric Eekhout, those who are still over there, those who left, Chab Touré, Elke Huy­brechts, François-Xavier Le Pel­leti­er de Woille­mont, Isabelle Jon­ni­aux, the ultra­marines of the 61st artillery reg­i­ment, Lou Colom­bian, Maxime Kottman
Pro­duc­tie :
BC Per­tendo & Still Tomorrow
Copro­duc­tie :
Work­space­brus­sels, Halles de Schaer­beek, Mag­a­sin des hori­zons / Nation­al Cen­ter for Arts and Cul­ture (Greno­ble), DRAC Ile-de-France & Min­istère de la Culture
Medew­erk­ing :
Théâtre de Vanves, Le 104, GMEM-Nation­al Cen­ter for Music Cre­ation, MOU­KA, KAAP, Nation­al Chore­o­graph­ic Cen­ter of Orléans