• 07—09.06.2022 19:00
Théâtre Les Tanneurs, 75’

Tien museumbewakers en bewaaksters zitten ‘s nachts opgesloten in de museumzalen waar ze worden opgeslokt door de schilderijen van Goya die ze dag in dag uit bewaken. Hun houvast brokkelt beetje bij beetje af, hun zicht op de realiteit neemt buitenissige vormen aan. Hersenspinsels, waanbeelden, goochelarij, uitbarstingen... zijn hun enige mogelijke antwoord op deze aangekondigde ondergang.

Goya, de hoofdschilder van het Spaanse hof, had afstand genomen van zijn sociale ambities toen hij Peintures Noires schilderde waarin hij zich met een diepgeworteld medeleven en een wrede humor buigt over de kwellingen van
de oorlog, het misbruik
van de Inquisitie en de stompzinnigheid van de macht. Gekweld door
deze meesterwerken, komen de lichamen in opstand, richten zichzelf ten gronde, spelen met de zwaartekracht, naar het voorbeeld van de gezeten figuren starend in de leegte, een vergeefse strijd, uiteengevallen koninklijke portretten.

The Great He-Goat is geïnspireerd op gezangen en dansen uit die tijd en geven de schilderijen een zo getrouw mogelijke “stem” die de verborgen intenties verwoordt.

Con­cept, choreografie :
Nicole Mossoux
Regie :
Nicole Mossoux
in samen­werk­ing met :
Patrick Bon­té
Per­for­mance, artistieke medewerking :
Juan Benítez, Dou­nia Depoorter, Thomas Dupal, Yvain Juil­lard, Frauke Mar­iën, Fer­nan­do Mar­tin, Isabelle Lam­ouline, Shan­ta­la Pèpe, Can­dy Saulnier, Fatou Tra­ore, Eva Pon­ties-Domeneghet­ty en Marie-Lou Adam in afwisseling
Fig­uren, kos­tu­ums, scenografie :
Nat­acha Belova
Vocale cre­atie :
Jean Fürst
Gelu­id­cre­atie :
Thomas Turine
Licht :
Patrick Bon­té
Make up, pruiken :
Rebec­ca Flores-Martinez
Kos­tu­um ontwerp :
Pat­ty Eggerickx
met de hulp van :
Lydie Fourneau, en de Myr­i­am Simenon, Agnès Brouhon en Chris­telle Van­ber­gen door het kos­tu­u­mate­lier van het Théâtre de Liège
Cre­atie van de maskers :
Loïc Nebre­da, Audrey Robin
Real­isatie van de prothesen :
Lau­rent Couline
Samen­stelling van de set :
Mikha Wajn­rych
Fla­men­co opleiding :
Coral Vados
Gelu­id­stech­ni­cus :
Fred Miclet
Licht­tech­ni­cus :
Jean-Jacques Deneu­mousti­er
Plateau :
Céline Pag­niez
Assis­ten­ten :
Rita Belo­va, Sébastien Chol­let, Anaïs Grandamy
Pro­duc­tie :
Cie Mossoux-Bon­té
Copro­duc­tie :
Charleroi danse – Cen­tre chorégraphique de la Fédération Wal­lonie- Brux­elles, La Bri­que­terie — CDCN du Val-de-Marne, Théâtre de Rungis, La Coop asbl, Shelterprod
Met de ste­un van :
Théâtre de Liège, Théâtre de Châtillon, Taxshel​ter​.be, ING, Tax-Shel­ter du gou­verne­ment fédéral belge, Fédération Wal­lonie-Brux­elles — Ser­vice de la Danse, Wal­lonie-Brux­elles International
Met dank aan :
Anna Moreno i Lasalle, Ali­cia Tajue­lo Mar­tin, Lou Emanueli, Cécile Maniquet
Foto’s :
Mikha Wajn­rych