TB² @ Les Tanneurs
Tien museumbewakers en bewaaksters zitten ‘s nachts opgesloten in de museumzalen waar ze worden opgeslokt door de schilderijen van Goya die ze dag in dag uit bewaken. Hun houvast brokkelt beetje bij beetje af, hun zicht op de realiteit neemt buitenissige vormen aan. Hersenspinsels, waanbeelden, goochelarij, uitbarstingen... zijn hun enige mogelijke antwoord op deze aangekondigde ondergang.
Goya, de hoofdschilder van het Spaanse hof, had afstand genomen van zijn sociale ambities toen hij Peintures Noires schilderde waarin hij zich met een diepgeworteld medeleven en een wrede humor buigt over de kwellingen van
de oorlog, het misbruik
van de Inquisitie en de stompzinnigheid van de macht. Gekweld door
deze meesterwerken, komen de lichamen in opstand, richten zichzelf ten gronde, spelen met de zwaartekracht, naar het voorbeeld van de gezeten figuren starend in de leegte, een vergeefse strijd, uiteengevallen koninklijke portretten.
The Great He-Goat is geïnspireerd op gezangen en dansen uit die tijd en geven de schilderijen een zo getrouw mogelijke “stem” die de verborgen intenties verwoordt.